fredag 24. september 2010

Søvnløshet

Jeg har et stort sovehjerte og har i grunnen aldri hatt problemer med søvnen. Selvfølgelig har jeg slete p.g.a smerter, annen vanlig sykdom. Men ikke som dette - at kroppen rett og slett ikke sover sikkelig. Få sove det får jeg men jeg sover så lett at jeg føler meg våken hele tiden. Det er ikke lett å beskrive akkurat - men har du hatt det slik så vet du hva jeg mener.

Så ble det legebesøk igjen, side det har vært slik i flere uker nå. Føler hodet ikke fungerer lenger - at man går i en gjevn dur og konsentrasjonene er lik null.

Vel hos legen etter lenger ventetid, men annet kan man vel egelig ikke forvente når man er sist inn. Det hele ble åpnet med at jeg sa " trodde aldri jeg skulle komme til legen å trenge hjelp til søvn" men nå har jeg hatt store problemmer og jeg som alltid har sovnet før hode har truffet puten. Å stove over alt har ikke vært noe problem for meg. Vi diskuterte fram og tilbake og fant ingen psykisk grunn til dette - men at medisinen jeg får på Celebra for leddsmerter var nok grunnen da dette begynte etter denne var begynt på.

Så kom valget kutte ut Celebra og heller bruke mye mere smertestillende eller beholde celebra og få litt medisin for å hjelpe kroppen til sikkelig søvn. Vi valgte det siste - heller prøve et mediament som ikke er vanedanen og hjelper kroppen til en sikkelig søvn.

Så da er det første natten med ny medisin - litt spent på hvordan natten blir. Har aldri bruk noe form for denne type medisin før, da huset kan rase sammen før jeg våkner om natten. Ikke minst hvordan dagen i morgen kommer til å bli - skal fungere sammen med to små barn fra klokken 06-07 i morgen tidlig.

Dagene går sånn passelig, leddene fungerer for øyeblikket veldig greit. Men dette kun fordi jeg ikke skal gjøre alt på fire timer, men tar det litt ut over dagen. Da er det litt liv i kroppen etter at de små har lagt seg. Men man merker tydelig at høsten er kommet, kroppen sine signaler på at noe er i gjerde kommer sterkere for hver dag. Håravfall, brenning i munnen (snart kommer sårene), verking i ledd, smerter som flytter seg, brenning i alle leddene om kvelden. I tillegg er det små feber, ondt i halsen, nese, hoste og en lungebetennelse man ikke føler går helt over. Jaja kan ikke legge seg ned og vente på å bli frisk for det skjer bare ikke, det ene avløser det andre.

Når man er kronisk syk, må man bare lære å leve med sykdommen. Ta ting som det kommer og gjøre ting man har lyst til selv om man vet at dagen etter ikke blir så bra. Motto til alle som er kronisk syk - lev livet, ta en dag av gangen - men gjør også ting man drømmer om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar