torsdag 30. september 2010

Søvn

Et besøk hos legen gjorde susen for søvnen. Har sovet veldig godt disse dagene jeg har tatt medisinen som hjelper meg med søvnen. Det er veldig lenge siden jeg har våknet så opplagt og faktisk føle at man har litt energi. Har den trøtthetsfølelsen i kroppen, men den er ikke like intens.

Dagene som aleinemamma byr på mange utfordringer som må løses. Det hender at man ikke alltid er heldig med resutlatet.

Min minste datter er snart to år, bleiebarn men flink å gå på do. I dag er faktisk første gangen jeg har sluppet bæsje bleie da hun fant ut at doen skulle testes for dette også. Ja hele problemet ligger i bleieskift om morgene, når fingrene er stive og ikke vil samarbeide i det hele tatt. Har lært dem å ta av bleien, så slipper jeg å bruke fingrene mine på bleiesnippene. Men dette skjer ikke alltid med hel, minsten tar av seg bleien når man minst ønsker det. Og to sek etterpå trakker man i den dammen eller kjenner en sikkelig bæsjelukt. Da er det bare å følge lukten, den slår aldri feil. Så står det en liten stolt jente der og sier "se mamma.- bæsj".

Fordelen nå om morgene er at barna begynner å bli så store at de klarer litt selv om morgene med veiledning. Eldsteman på tre vil og klarer nesten alt selv og yngste begynner å ta etter. Noen ganger er det en prøvelse for mamma, for ting skal av og til gå litt fort. Når man ikke får hjelpe til for man skal klare selv. Men det er mange faser man skal igjennom.

Kulden begynner å bite seg fast i kroppen, kjenner det godt om morgene nå. Har egenlig ikke lyst å sette beina på gulvet om morgene. For det er ikke noe godt, men har gått av meg stivheten i leddene i løpet av en time to. Om kvelden er det ikke like gale enda, men skal ikke sitte lenge i ro før kroppen stivner helt. Det er nå man begynner å drømme seg vekk til varmere strøk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar